Hayvancılık sektöründe üreticinin bakışı değişiyor
Geçen yıl Kuşadası’nda “hayvancılığın düğünü” olarak adlandırılan Anadolu EXPO'nun bu yılki Canlı Hayvan Fuarı sona erdi.
Sektörün tüm temsilcilerinin buluştuğu fuar, üreticinin sorunlarını en yüksek şekilde dile getirdiği platform olurken çözümün de adresi oldu.
GL Platform tarafından Efes Kongre Merkezi'nde düzenlenen 3. Anadolu EXPO Canlı Hayvan Fuarı, 4 gün boyunca sektörde gündemi oluşturdu. Büyük ve küçükbaş ırkların yanısıra çiftlik ekipmanları ile yeni teknolojilerin de ilk kez görücüye çıktığı fuarda aynı zamanda 4. Ulusal Süt Zirvesi’nin de ev sahipliği yaptı.
Fuarın düzenleyicisi GL Platform Genel Müdürü Gül Ceylan, Türkiye’de tarım ve hayvancılık sektörüne yönelik etkinlikler kapsamında Anadolu EXPO’nın ayrı bir anlamı olduğunu söyledi. Ceylan, “Evet bu fuar sektördeki gelişen teknolojilerin sergilendiği yer oluyor ama bundan da önemlisi, herkesin eteğindeki taşı ‘kırmadan” döktüğü, tüm kesimin çözüm için çalıştığı bir zemine de ev sahipliği yapıyor. Fuar yalnızca hayvancılık sektörüne değil, Kuşadası’na ölü sezonda turizm desteğini de gerçekleştirdi” dedi. Türkiye’nin zor bir dönem geçirdiğini, her sektörde olduğu gibi fuarcılıkta da “daralma” yaşandığını ancak Anadolu EXPO Canlı Hayvan Fuarı’nı hem Kuşadası’nın hem üreticinin sahip çıktığını, katılımcı firmaların ise büyük bir özveri gösterdiğini söyleyen Ceylan, “Bu zorlu süreçten çıkmanın tek yolu hepimizin el birliği yapması. Yoksa tek başımıza hiçbirimizin ayakta kalma şansı olamaz. Biz hepimiz, birlikte güçlüyüz. Anadolu EXPO’da bunun en güzel kanıtı” diye konuştu.
Sektördeki üreticinin karamsar havasını dağıtıp bakışını değiştirecek yeni projeler ve kararların bakanlığa sunulması da görüşüldü. 4. Ulusal Süt Zirvesi’nde genç çiftinin desteklenmesi, göçün önlenmesi için devletin verdiği desteğin artırılarak sürdürülmesi, özellikle imar sorunun ortadan kaldırılması, ilgili mevzuatın da sadeleştirilmesi talep edildi. Arz fazlası sütün değerlendirilmesinde devreye giren Et ve Süt Kurumu’nun kremaya da müdahale etmesi talebi de üreticinin önemli istekleri arasında yer aldı. Türkiye’de sütte, “miktar” yerine “kalite” anlayışının yerleşmesi için bilgilendirme çalışmalarının da en üst seviyeye çıkarılması istendi. Türkiye’nin kotaların kalktığı Avrupa ile ancak kaliteli süt üreterek rekabet edebileceği vurgulandı. Kırmızı et ihtiyacının karşılanması için aile işletmelerinin büyük önem taşıdığı, bu nedenle de yapılacak tüm düzenlemelerde aile işletmelerinin gözetilmesine ilk sırada yer alması talep edildi.
Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Hayvancılık Genel Müdür Yardımcısı Burhan Demirok, Anadolu EXPO’nun yalnızca 3 yılda büyük gelişim kaydettiğine dikkat çekerek “İçeriği her yıl ivmeli şekilde arttı. Bu zihniyetle giderse ilerleyen yıllarda Anadolu EXPO, sektörün zirvesindeki Hannover Fuarı gibi bir marka olacaktır. Beklentilerimiz bu yönde” dedi.