SON DAKİKA

Yoğun Bakım Hastaları ile Resimli İletişim Olanağı


Resimli İletişim Kartlarının cihaza bağlı oldukları için konuşamayan Yoğun Bakım Hastalarıyla daha etkili bir iletişim kurulduğu ortaya çıktı

Hemşirelik Anabilim Dalı Tezli Yüksek Lisans Programı öğrencisi Tuğba Albayram, Tez Danışmanı Prof.Dr. Ayla Yava ile birlikte gerçekleştirdiği çalışmada Resimli İletişim Kartlarının cihaza bağlı oldukları için konuşamayan yoğun bakım hastalarıyla daha etkili bir iletişim kurulduğu ortaya çıktı.
Hasan Kalyoncu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsünde Hemşirelik Anabilim Dalı Tezli Yüksek Lisans Proşramı öğrencisi Tuğba Albayram, Tez Danışmanı Prof.Dr. Ayla Yava ile yoğun bakım servisinde solunum cihazına bağlı hastaların sağlık personeli ile daha iyi bir iletişim kurmasını sağlayacak bir yöntem üzerine araştırma gerçekleştirdi. Çalışma kapsamında hastaların sorun, talep ve şikayetlerine göre hazırlanan iletişim kartları, Kalp ve Damar Cerrahi Yoğun Bakım Ünitesinde tedavi gören 47 hastayla paylaşıldı.

Araştırmaya katılan hastaların yüzde 80`ni kartların hasta ile sağlık personeli arasındaki iletişime yardımcı olduğunu ifade edildi.

Konuşmaları Mümkün Olmuyor

İletişim genel anlamda insanın kendini anlatma ve başkalarını anlama sanatı olması ile beraber, duygularını ve düşüncelerini paylaşabilme ve anlatabilme yeteneği olduğunu ifade eden Tuğba Albayram, İnsanlar arasında sağlıklı bir iletişim kurulamamış olması, pek çok sorunun temel nedeni olarak görülmekte, sorunlara çözüm önerileri geliştirilirken, iletişimin gerekliliği üzerinde önemle durulmaktadır. Yoğun bakım ünitelerinde yatan hastalara sunulan tedavi hizmetleri iletişim diğer tedavi birimlerine göre farklılık göstermektedir. Yatan hastaların çoğunun yatağa bağımlı olması, tamamıyla bakıma ihtiyacı olması sağlık hizmetinin sunumunda, iletişimin kurulmasında ve sürdürülmesinde sağlık çalışanları zorlamaktadır. Özellikle suni solunum cihazına (mekanik ventilatör) bağlı olan hastaların ağızlarında bulunan bir tüp nedeniyle konuşmaları mümkün olmamaktadır. Yoğun bakımdaki hastalar için hızlı, etkili ve doğru iletişim kurmak, sorunlarını ve isteklerini iletmek çok önemlidir. Etkisiz iletişim hastaların yoğun bakımdaki streslerini artırmakta bu da tedavi sürecini, maliyetini ve hasta memnuniyetini olumsuz etkilemektedir. Bu nedenle ventilatör tedavisi süresince hasta ve hemşire arasındaki iletişimi kolaylaştırıcı ve etkili iletişimin oluşturulması amacıyla ülkemizin kültürel yapısına ve hastanın gereksinimlerine uygun içerikte hazırlanan resimli iletişim kartlarının entübe hastalar ile iletişimi artırmakta etkili olabileceği düşünülmüştür dedi.


Tuğçe Savran