Yerel Medya Nihayet…
Merhaba kıymetli okurlarım.
Yıllanmış bir Yerel medya mensubu olarak sizlere bu yazımda yerel basının öneminden ve geçtiğimiz hafta Beştepede yapılan toplantıdan bahsetmek istedim. Yerel Medya nihayet hatırlandı ve sorunları üst düzeyde dillendirilmeye başlandı.
Yerel medyanın ne olduğuna ve ne gibi işlevlere sahip bulunduğuna şöyle bir bakalım. Kamuoyunun ülkede ya da yaşanılan yerde olup bitenlerden haberdar olabilmesi adına, basın kuruluşları görevlerini yapmaktadırlar. Kitle iletişim araçlarından olan gazete, televizyon, dergi, radyo gibi araçlar, bu anlamda sorumluluk duygusu ile hareket etmesi beklenen basın organlarıdır. Basın organları görsel, işitsel, hem görsel hem işitsel olmak üzere, birkaç kola ayrılmaktadır. Bu sayede, her çeşit basın organına göre de hedef bir kitle oluşmaktadır. Televizyon ve internet araçlarının yaygınlaşması sonucu, radyoların etkileri azalsa da, özellikle görsel ve yazılı basın bu anlamda öne çıkmaktadır.
Pekâlâ, ulusal basından ayrı tutularak, yerel medya organlarının önemleri, gereklilikleri, sorumlulukları ve görevleri nelerdir?
Nasıl ki ulusal basının, tüm yurdu ilgilendiren konuları gündeme getirmesi gerekiyor ise, yerel basın da hitap ettiği kitle olan yöredeki insanları ilgilendiren haberleri okuyucuları, dinleyicileri ya da izleyicileri ile paylaşmak zorundadır. Bu görevi de, tarafsızlık ilkesi ışığında yapmalı, sorumluluklarını unutmamalıdır. Yerel radyolar, daha ufak bütçeler ile kurulan, genellikle bir yerel televizyona bağlı, ya da kar amacı gütmeyen ve eğlence odaklı oluşumlar olmuşlardır. Çağın giderek teknoloji odaklı olması sebebiyle etki alanları küçülmüştür. Ancak yine de, özellikle şehir merkezlerinde, şehirden haberdar olmak isteyen birçok yurttaş tarafından ilgiyle takip edilmektedir.
Yerel gazeteler, sektördeki en hareketli mecralardan biridirler. Her sabah, abone iş yerleri ve evlere dağıtılmak suretiyle okuyuşuyla buluşan mahalli oluşumlar, özellikle iş ilanları ve şehir haberlerinin detaylarını okumak adına, o şehirde ya da ilçede yaşayanlar adına önemli bir haberleşme aracıdır. Yerel televizyonlar, genel olarak reklam alma sıkıntıları ile boğuştukları için, çok büyük ses getirememektedirler. Aynı reklamizasyon gelir sıkıntısı, radyo ve gazetelerde olsa da, televizyon kuruluşu ve yayını için gereken yatırım ve giderlerin miktar olarak büyük olması, bu noktada yerel televizyonlar için bir başka zorluk çıkarıcı boyuttur.
Yerel medya ve unsurlarının gereklilikleri ise, şüphesiz ki tartışılması anlamsız konulardan biridir. Bireyler, doğaları gereği, öncelikle yaşadıkları çevrelerden, ardından da makro düzeyde memleket haberlerinden haberdar olmak isterler. Bu noktada, yaşadığı şehirdeki olayları merak eden, yeni mağazaları, alt yapı çalışmalarını, ya da cinayet ve hırsızlık haberlerini takip etmek isteyen bireyler, yerel medyanın organlarından faydalanırlar. Bu sırada, iş ilanları ve çeşitli kimlik kaybı duyuruları gibi sosyal alanlar da göz önünde tutulur.
İstanbul, Ankara, İzmir gibi büyük şehirler ile ilgili çoğu gelişme, ulusal basına yansıdığı için bu büyük şehirlerde yerel medyaya pek ihtiyaç olmuyor gibi gözükse de, bu kesinlikle yanlış bir düşüncedir. Çünkü, büyük şehirlerin kendilerine özgü sorunları, yoğun ülke gündemi içinde haber değeri taşımadığı gerekçesiyle ulusal basın tarafından malzeme haline getirilmezken, yerel basın bu tip haberleri okuyucu ile buluşturarak, farkındalık yaratma anlamında kritik bir görev üstlenir.
İstihdam ile ilgili ise, tüm şehirlerdeki yerel basın organlarından yetişerek, deyim yerindeyse çekirdekten gelen gazeteciler, ulusal basın sahasına çıktıklarında deneyimlerini kazanmış, iyi birer gazeteci olarak göz doldurmaya aday nesillerin yetişmekte olduğu söylenebilir.
Bu kadar önemli bir işleve sahip olan yerel medya ile ilgili geçtiğimiz hafta çok güzel bir buluşma gerçekleşti. Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan, Anadolu Yayıncılar Derneği’nin üyelerini Beştepe’de kabul etti. Cumhurbaşkanlığı Külliyesi’nde gerçekleşen kabulde, Anadolu’da yayın yapan yerel, bölgesel radyo, televizyon, gazete ve dergi temsilcileri ile Başbakan Yardımcısı Numan Kurtulmuş da hazır bulundu.
Kabulde yaptığı konuşmasına, dernek üyeleriyle birlikte olmaktan duyduğu memnuniyeti ve kendilerine başarı dileklerini ifade ederek başlayan Cumhurbaşkanı Erdoğan, dernek çatısı altında bulunan 320 yerel medya kuruluşunun, 2010 yılından beri, Türkiye’nin her kritik döneminde milletin ve onun temsilcilerinin yanında yer almalarını çok önemli gördüğünü söyledi.
“Uydu kiralarından müzik telifi ücretlerine kadar, Anadolu basınının imkânlarını zorlayan hususlarda bu durumun göz önünde bulundurulması ve kamu ilanlarının dağıtımında Anadolu basınını koruyacak yöntemlerin geliştirilmesi gerektiğini söyleyen Cumhurbaşkanı Erdoğan, ulusal ve uluslararası medyaya personel yetiştiren ve bu niteliği ile bir okul olarak görev yapan yerel basının varlığını sürdürmesinin, kendini geliştirmesinin, yeni kadroların yetişmesinin ancak bu şekilde sağlanabileceğini kaydetti”
Bu Toplantı son yıllarda büyük sıkıntılar çekmek durumunda kalan yerel medya için çok önemli bir gelişme oldu. İnşallah bunun gibi toplantılar sık sık yapılır ve Ülkemizde yerel medya hak ettiği yeri bulur.
Saygılarımla…
Yıllanmış bir Yerel medya mensubu olarak sizlere bu yazımda yerel basının öneminden ve geçtiğimiz hafta Beştepede yapılan toplantıdan bahsetmek istedim. Yerel Medya nihayet hatırlandı ve sorunları üst düzeyde dillendirilmeye başlandı.
Yerel medyanın ne olduğuna ve ne gibi işlevlere sahip bulunduğuna şöyle bir bakalım. Kamuoyunun ülkede ya da yaşanılan yerde olup bitenlerden haberdar olabilmesi adına, basın kuruluşları görevlerini yapmaktadırlar. Kitle iletişim araçlarından olan gazete, televizyon, dergi, radyo gibi araçlar, bu anlamda sorumluluk duygusu ile hareket etmesi beklenen basın organlarıdır. Basın organları görsel, işitsel, hem görsel hem işitsel olmak üzere, birkaç kola ayrılmaktadır. Bu sayede, her çeşit basın organına göre de hedef bir kitle oluşmaktadır. Televizyon ve internet araçlarının yaygınlaşması sonucu, radyoların etkileri azalsa da, özellikle görsel ve yazılı basın bu anlamda öne çıkmaktadır.
Pekâlâ, ulusal basından ayrı tutularak, yerel medya organlarının önemleri, gereklilikleri, sorumlulukları ve görevleri nelerdir?
Nasıl ki ulusal basının, tüm yurdu ilgilendiren konuları gündeme getirmesi gerekiyor ise, yerel basın da hitap ettiği kitle olan yöredeki insanları ilgilendiren haberleri okuyucuları, dinleyicileri ya da izleyicileri ile paylaşmak zorundadır. Bu görevi de, tarafsızlık ilkesi ışığında yapmalı, sorumluluklarını unutmamalıdır. Yerel radyolar, daha ufak bütçeler ile kurulan, genellikle bir yerel televizyona bağlı, ya da kar amacı gütmeyen ve eğlence odaklı oluşumlar olmuşlardır. Çağın giderek teknoloji odaklı olması sebebiyle etki alanları küçülmüştür. Ancak yine de, özellikle şehir merkezlerinde, şehirden haberdar olmak isteyen birçok yurttaş tarafından ilgiyle takip edilmektedir.
Yerel gazeteler, sektördeki en hareketli mecralardan biridirler. Her sabah, abone iş yerleri ve evlere dağıtılmak suretiyle okuyuşuyla buluşan mahalli oluşumlar, özellikle iş ilanları ve şehir haberlerinin detaylarını okumak adına, o şehirde ya da ilçede yaşayanlar adına önemli bir haberleşme aracıdır. Yerel televizyonlar, genel olarak reklam alma sıkıntıları ile boğuştukları için, çok büyük ses getirememektedirler. Aynı reklamizasyon gelir sıkıntısı, radyo ve gazetelerde olsa da, televizyon kuruluşu ve yayını için gereken yatırım ve giderlerin miktar olarak büyük olması, bu noktada yerel televizyonlar için bir başka zorluk çıkarıcı boyuttur.
Yerel medya ve unsurlarının gereklilikleri ise, şüphesiz ki tartışılması anlamsız konulardan biridir. Bireyler, doğaları gereği, öncelikle yaşadıkları çevrelerden, ardından da makro düzeyde memleket haberlerinden haberdar olmak isterler. Bu noktada, yaşadığı şehirdeki olayları merak eden, yeni mağazaları, alt yapı çalışmalarını, ya da cinayet ve hırsızlık haberlerini takip etmek isteyen bireyler, yerel medyanın organlarından faydalanırlar. Bu sırada, iş ilanları ve çeşitli kimlik kaybı duyuruları gibi sosyal alanlar da göz önünde tutulur.
İstanbul, Ankara, İzmir gibi büyük şehirler ile ilgili çoğu gelişme, ulusal basına yansıdığı için bu büyük şehirlerde yerel medyaya pek ihtiyaç olmuyor gibi gözükse de, bu kesinlikle yanlış bir düşüncedir. Çünkü, büyük şehirlerin kendilerine özgü sorunları, yoğun ülke gündemi içinde haber değeri taşımadığı gerekçesiyle ulusal basın tarafından malzeme haline getirilmezken, yerel basın bu tip haberleri okuyucu ile buluşturarak, farkındalık yaratma anlamında kritik bir görev üstlenir.
İstihdam ile ilgili ise, tüm şehirlerdeki yerel basın organlarından yetişerek, deyim yerindeyse çekirdekten gelen gazeteciler, ulusal basın sahasına çıktıklarında deneyimlerini kazanmış, iyi birer gazeteci olarak göz doldurmaya aday nesillerin yetişmekte olduğu söylenebilir.
Bu kadar önemli bir işleve sahip olan yerel medya ile ilgili geçtiğimiz hafta çok güzel bir buluşma gerçekleşti. Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan, Anadolu Yayıncılar Derneği’nin üyelerini Beştepe’de kabul etti. Cumhurbaşkanlığı Külliyesi’nde gerçekleşen kabulde, Anadolu’da yayın yapan yerel, bölgesel radyo, televizyon, gazete ve dergi temsilcileri ile Başbakan Yardımcısı Numan Kurtulmuş da hazır bulundu.
Kabulde yaptığı konuşmasına, dernek üyeleriyle birlikte olmaktan duyduğu memnuniyeti ve kendilerine başarı dileklerini ifade ederek başlayan Cumhurbaşkanı Erdoğan, dernek çatısı altında bulunan 320 yerel medya kuruluşunun, 2010 yılından beri, Türkiye’nin her kritik döneminde milletin ve onun temsilcilerinin yanında yer almalarını çok önemli gördüğünü söyledi.
“Uydu kiralarından müzik telifi ücretlerine kadar, Anadolu basınının imkânlarını zorlayan hususlarda bu durumun göz önünde bulundurulması ve kamu ilanlarının dağıtımında Anadolu basınını koruyacak yöntemlerin geliştirilmesi gerektiğini söyleyen Cumhurbaşkanı Erdoğan, ulusal ve uluslararası medyaya personel yetiştiren ve bu niteliği ile bir okul olarak görev yapan yerel basının varlığını sürdürmesinin, kendini geliştirmesinin, yeni kadroların yetişmesinin ancak bu şekilde sağlanabileceğini kaydetti”
Bu Toplantı son yıllarda büyük sıkıntılar çekmek durumunda kalan yerel medya için çok önemli bir gelişme oldu. İnşallah bunun gibi toplantılar sık sık yapılır ve Ülkemizde yerel medya hak ettiği yeri bulur.
Saygılarımla…