SON DAKİKA

Eski İstasyon Yeni İstasyon Arası

Hızlı kentleşme sonucunda artan kent içi ulaşım, özellikle yayaların her yerde rahatça hareket edebilme olanaklarını kısıtlamaktadır. Şehircilikteki temel ilke, nüfus ve araç sayısı arttıkça, yeşil alanların ve otoparkların da artması gerektiğidir. Bu nedenle, günümüzde kent içindeki yeşil alanların önemi gittikçe artmaktadır.

Yeni istasyon ile Eski İstasyon arasında, mahalleyi ikiye bölen demiryolu hattı, geçtiğimiz hafta Cephe Gazetesi’nde de dile getirilmişti. “Ödemiş’te Hürriyet ve Cumhuriyet Mahallelerini birbirinden ayıran tren yolu, vatandaşlara senelerdir çile çektiriyor”, denilerek verilen haberde; mahallelinin üst veya alt geçit isteğinden söz ediliyordu. Oysa, kalıcı çözüm üst geçit veya alt geçit yapılması değil, bu hattın kaldırılması olmalıdır. Böyle bir çözüm sadece mahalleli için değil, tüm Ödemiş için daha şık ve göz alıcı bir çözümdür.

Kent merkezlerinde öncelik yayaya verilmelidir

Bugünden 1920-1940’ların Ödemiş’ine baktığımızda gördüğümüz; modern, düzenli, planlamaya güvenen, sağlıklı çevreler oluşturmaya uygun bir kentte yaşamakta olduğumuzdur. 1970’li yıllara kadar kentsel gelişmişlik düzeyi yüksek olan Ödemiş, günümüzde yeni düzenlemelere ihtiyaç duyuyor.

1888 yılında hizmete giren İzmir-Ödemiş demiryolunun son durağı Eski İstasyon idi. İzmir’e otobüs taşımacılığının olmadığı dönemde, istasyondan kent merkezine ulaşım için ne araba, ne dolmuş, ne de yeterli sayıda fayton vardı. 1940’larda kent içine ulaşım sağlamak için yapılan Eski İstasyon-Yeni İstasyon arası demiryolu hattı olumlu/gerekli bir işlevi yerine getirmişti.

Bu demiryolu günümüzde şehir içi trafiğinde nitelik kaybına neden oluyor. Çağdaş gereksinimlere uygun düzenlemelerde kent içi ulaşımda yayaların rahatlığı ve konforu ilk önceliği almalı, ardından bisikletliler, ardından da araç trafiğinin öncelikli olması düşünülmelidir. Rahat bir kent ilkesinin temeli yayaya saygıdır.

Kolayca yerine getirilebilecek, ama bürokratik yapının mevcudu koruyucu yaklaşımıyla engellere takılan basit bir şehircilik sorunu, Devlet Demiryolları (DDY) yönetiminin akılcı ve esnek bakış açısıyla halledilebilir.

Önceki Belediyenin bu doğrultudaki müracaatına, konu irdelenmeden DDY Bölge Müdürlüğü tarafından olumsuz bir cevap verilmişti. Belki bu dönem müracaat olumlu karşılanır, kentin orta yerinde geniş bir alan pazarcılar, otopark ve yeşil alan/park olarak Ödemiş’e kazandırılır.

Eski istasyon tren manevraları için de uygundur. Sanayi Sitesi Yolu (Ovakent Yolu) sınırında son bulacak demiryolu hattı, ana istasyon işlevini yerine getiriyor. Kaldı ki, DDY yönetimi Ödemiş’ten Kiraz’a yeni bir güzergâh planlıyor.

İşlevini tamamlamış tesislerde değişiklik ihtiyacı

Kent içinde yeni bir ağaçlıklı-gölgeli alan güzel olmaz mı, Ödemiş’te fark yaratmaz mı?

Peyzaj bitkileri kenti Ödemiş, kendi ürünleriyle bu alanda mükemmel bir uyum oluşturur. Hem görsel, hem de ürünlerimizin doğal ortamda sergilendiği bir alan olarak Ödemiş ekonomisine katkı oluşur. Süs bitkilerinin doğal ortamda sergilendiği bir botanik park, otopark ve şehir içi ulaşım planlamasıyla birlikte çözümlenebilir.

İster cumartesi pazarının bir bölümü buraya taşınsın, ister park olsun, bu alan Ödemiş için bir nimettir.

Demiryolu hattı iptal edilince istasyon binası ne mi olacak? Oraya da tütünden pamuğa, kekikten şifalı otlara Küçükmenderes bitkilerinin sergilendiği bir bitki müzesi yakışır.

Ödemiş halkı, demiryolunu kent merkezi ile buluşturanların ve sonraki yıllarda da bu alanı gelecek kuşaklara yeşilliler içinde taşıyanların hatıralarını onurlandıracak kadirşinaslığı gösterecektir.