Ödemiş-İzmir Karayolu Sadece Yol Değildir
Ülkenin veya yörenin zenginlik kaynaklarından kazanç elde etmenin önkoşulu, üretilenlerin piyasalara ulaştırılmasıdır.
17. yy sonlarından itibaren göçmenlerin yerleşik hale gelmesiyle oluşan Ödemiş şehri, 1800’lü yılların ilk çeyreğinden itibaren, Avrupa’dan İzmir’e yönelen yabancı sermaye akımından nasibini aldı. Küçükmenderes yöresi de bir tarımsal üretim alanı haline geldi.
Küçükmenderes bölgesinde üretilenler İzmir’e develerle taşınıyordu. Bir deve kervanı İzmir’e 2,5 günde ulaşıyordu. 1880’lerde tren taşımacılığının önce Çatal, sonra da Ödemiş’e ulaşmasıyla Ödemiş, İzmir’in önemli bir ilçesi oldu. Ürünlerin İzmir’e gidiş-gelişlerini temin etmek için demiryolu ve Bayındır üzerinden İzmir’e giden, dar ve toprak da olsa bir yolun varlığı Ödemiş’i İzmir limanına / dış pazarlarına bağlamıştı.
Cumhuriyet döneminde Ödemiş’in değeri daha da pekişti. 1930’lara gelmeden, Ödemiş-İzmir arasında Tire bağlantılı yeni bir karayolu araç gidiş-gelişine açıldı. 1940’larda kamyonlar İzmir’e 4,5-5 saatte gider oldular. Süreç içinde Ödemiş-İzmir yolu asfalt kaplama yapıldı, Ödemiş’in İzmir ile bağlantısı güçlendi.
Gel zaman git zaman, daha doğrusu 50-60 yıl Ödemiş-İzmir karayolu genişleyip, yenilenmedi. Nihayet, 1994 yılında Çatal-Bayındır-Torbalı üzerinden İzmir’e geniş ve yeni bir yol projesi gündeme geldi. 92 km’lik yeni karayolu projesinin çizim ve güzergâh belirleme işini müşavirlik firması Dar-Al Handasah şirketi ve Er-Me Mühendislik firması birlikte 1999 yılında tamamladı. Yapıma hazır hale gelen Ödemiş-Bayındır-Torbalı yolu, Torbalı girişinden itibaren Karayolları Bölge Müdürlüğünün kendi olanaklarıyla ve alt taşeronlarıyla başlatıldı. Çalışmalar 10-12 yıl şöyle-böyle devam etti.
Yol üzerindeki mevcut köprü genişletme yapım işleri 2012 yılında ihale edildi. Çift gidiş-gelişli (duble yol) kısmını ise 2013 yılında 127,8 milyon lira bedel ile ihaleyi alan Söğüt İnşaat-Taşyapı Şirketi ortaklığı yapıyor. Torbalı’dan Kiraz’a uzanan 92 km uzunluğundaki yolun bitiş tarihi 2017 yılı olarak saptandı.
Kiraz-Ödemiş-Bayındır-Torbalı projesinin parçası olan 7,25 km’lik Ödemiş şehir geçişi veya Ödemiş çevre yolu ise 21.6.2013 tarihinde Delsan İnşaat firmasına ihale edildi. 7.4.2014 tarihinde tamamlanması öngörülüyordu.
Sim Fabrikası önünden, Hayvan Pazarı altından, Sungurlu Mezarlığı kıyısından geçerek Birgi-Kaymakçı kavşağına birleşen Ödemiş Şehir Çevre Yolu 2014 başında tamamlanacak diye, dönemin Ödemiş Belediyesi de 2013 yılı son aylarında yeni Ödemiş Şehir Otobüs Terminalini tamamladı.
Bakanlıktan ödenek, müteahhit yavaşlığı veya bürokratik engeller gibi bahanelere sığınmadan, yeni karayolunun Ödemiş için önemini ıskalamamak gerekir. Yol sayesinde Ödemiş; ekonomi, turizm, yüksekokul ve ticaret alanlarında çok önemli ilerlemeler kaydedecek. Ödemiş-İzmir ulaşımı sürekli artan trafik hacmine uygun olarak daha güvenli, daha az kaza potansiyeline sahip hale gelecek.
Yeni hükümetten beklentilerimizden birisi de, 1999 yılından bu yana çalışmaları devam eden gerek yeni Ödemiş-İzmir karayolunun, gerekse Ödemiş çevre yolunun bir an evvel tamamlanmasıdır.
Demiryolları yüzyıl başında Ödemiş’in gelişmesinde önemli katkıda bulunmuştu. Günümüzde demiryolu ile Ödemiş’ten ürün gönderemiyoruz. Demiryolu ile yakalayamadığımız ürün/eşya nakliye olanağını yeni karayolu ile karşılamak Küçükmenderes havzasına yeniden hareketlilik getirecek.
Ulaşım kolaylığı bir bölgenin zenginliğinin en önemli sebeplerindendir.
17. yy sonlarından itibaren göçmenlerin yerleşik hale gelmesiyle oluşan Ödemiş şehri, 1800’lü yılların ilk çeyreğinden itibaren, Avrupa’dan İzmir’e yönelen yabancı sermaye akımından nasibini aldı. Küçükmenderes yöresi de bir tarımsal üretim alanı haline geldi.
Küçükmenderes bölgesinde üretilenler İzmir’e develerle taşınıyordu. Bir deve kervanı İzmir’e 2,5 günde ulaşıyordu. 1880’lerde tren taşımacılığının önce Çatal, sonra da Ödemiş’e ulaşmasıyla Ödemiş, İzmir’in önemli bir ilçesi oldu. Ürünlerin İzmir’e gidiş-gelişlerini temin etmek için demiryolu ve Bayındır üzerinden İzmir’e giden, dar ve toprak da olsa bir yolun varlığı Ödemiş’i İzmir limanına / dış pazarlarına bağlamıştı.
Cumhuriyet döneminde Ödemiş’in değeri daha da pekişti. 1930’lara gelmeden, Ödemiş-İzmir arasında Tire bağlantılı yeni bir karayolu araç gidiş-gelişine açıldı. 1940’larda kamyonlar İzmir’e 4,5-5 saatte gider oldular. Süreç içinde Ödemiş-İzmir yolu asfalt kaplama yapıldı, Ödemiş’in İzmir ile bağlantısı güçlendi.
Gel zaman git zaman, daha doğrusu 50-60 yıl Ödemiş-İzmir karayolu genişleyip, yenilenmedi. Nihayet, 1994 yılında Çatal-Bayındır-Torbalı üzerinden İzmir’e geniş ve yeni bir yol projesi gündeme geldi. 92 km’lik yeni karayolu projesinin çizim ve güzergâh belirleme işini müşavirlik firması Dar-Al Handasah şirketi ve Er-Me Mühendislik firması birlikte 1999 yılında tamamladı. Yapıma hazır hale gelen Ödemiş-Bayındır-Torbalı yolu, Torbalı girişinden itibaren Karayolları Bölge Müdürlüğünün kendi olanaklarıyla ve alt taşeronlarıyla başlatıldı. Çalışmalar 10-12 yıl şöyle-böyle devam etti.
Yol üzerindeki mevcut köprü genişletme yapım işleri 2012 yılında ihale edildi. Çift gidiş-gelişli (duble yol) kısmını ise 2013 yılında 127,8 milyon lira bedel ile ihaleyi alan Söğüt İnşaat-Taşyapı Şirketi ortaklığı yapıyor. Torbalı’dan Kiraz’a uzanan 92 km uzunluğundaki yolun bitiş tarihi 2017 yılı olarak saptandı.
Kiraz-Ödemiş-Bayındır-Torbalı projesinin parçası olan 7,25 km’lik Ödemiş şehir geçişi veya Ödemiş çevre yolu ise 21.6.2013 tarihinde Delsan İnşaat firmasına ihale edildi. 7.4.2014 tarihinde tamamlanması öngörülüyordu.
Sim Fabrikası önünden, Hayvan Pazarı altından, Sungurlu Mezarlığı kıyısından geçerek Birgi-Kaymakçı kavşağına birleşen Ödemiş Şehir Çevre Yolu 2014 başında tamamlanacak diye, dönemin Ödemiş Belediyesi de 2013 yılı son aylarında yeni Ödemiş Şehir Otobüs Terminalini tamamladı.
Bakanlıktan ödenek, müteahhit yavaşlığı veya bürokratik engeller gibi bahanelere sığınmadan, yeni karayolunun Ödemiş için önemini ıskalamamak gerekir. Yol sayesinde Ödemiş; ekonomi, turizm, yüksekokul ve ticaret alanlarında çok önemli ilerlemeler kaydedecek. Ödemiş-İzmir ulaşımı sürekli artan trafik hacmine uygun olarak daha güvenli, daha az kaza potansiyeline sahip hale gelecek.
Yeni hükümetten beklentilerimizden birisi de, 1999 yılından bu yana çalışmaları devam eden gerek yeni Ödemiş-İzmir karayolunun, gerekse Ödemiş çevre yolunun bir an evvel tamamlanmasıdır.
Demiryolları yüzyıl başında Ödemiş’in gelişmesinde önemli katkıda bulunmuştu. Günümüzde demiryolu ile Ödemiş’ten ürün gönderemiyoruz. Demiryolu ile yakalayamadığımız ürün/eşya nakliye olanağını yeni karayolu ile karşılamak Küçükmenderes havzasına yeniden hareketlilik getirecek.
Ulaşım kolaylığı bir bölgenin zenginliğinin en önemli sebeplerindendir.